FANDOM

Yoko Shimomura

Yoko Shimomura.

Yoko Shimomura on japanilainen videopelisäveltäjä ja muusikko. Mario-pelisarjassa hänet tunnetaan parhaiten Super Mario RPG: Legend of the Seven Starsin ja Mario & Luigi -pelien säveltäjänä.

Nuoruus

Yoko Shimomura syntyi 19. lokakuuta 1967 Hyōgon prefektuurissa, Japanissa. Nelivuotiaana hän aloitti pianotunnit, ja tultuaan inspiroiduksi klassisesta musiikista hän alkoi soittamaan pianoa satunnaisesti. Käytyään Osakan musiikkiyliopiston hän pyrki piano-ohjaajaksi, mutta koska hän oli ollut innokas pelaaja jo useita vuosia, hän päätti lähettää omia työnäytteitään lukuisille eri peliyhtiöille. Jälkeenpäin hän aloitti työt Capcomilla.

Ura

Myöhemmin Shimomura siirtyi Squaresoftille (nykyisin Square Enix). Vuonna 1996 hän sävelsi musiikin Super Mario RPG: Legend of the Seven Starsiin sekä sovitti samaan peliin Koji Kondon Mario-pelisarjan sävelmiä sekä yhden kappaleen Nobuo Uematsun säveltämästä Final Fantasy IV:stä.

Jätettyään Square Enixin vuonna 2002 Shimomura ryhtyi freelanceriksi. Hän työskenteli Mario & Luigi: Superstar Sagan musiikin parissa vuonna 2003. Vuonna 2005 hän sävelsi musiikin Mario & Luigi: Partners in Timeen ja vuonna 2009 Mario & Luigi: Bowser's Inside Storyyn. Myös vuonna 2013 julkaistun Mario & Luigi: Dream Team Bros:n ääniraita on hänen käsialaansa.

Sävelletyt Mario-pelit

Aiheesta muualla