FANDOM

Teatterilava on paikka, jossa pelin Paper Mario: The Thousand-Year Door taistelut tapahtuvat.
200px-PMTYDguard

Taistelu käynnissä teatterilavalla.

Yleistä

Aina kun Mario koskettaa vihollista (tai päinvastoin), punainen esirippu laskeutuu ruudulle. Kun esirippu nousee, tapahtuma on siirtynyt teatterilavalle, jossa Mario partnereineen seisoo vasemmalla ja viholliset oikealla. Teatterilava tuo lisää satunnaisuutta ja vipinää taisteluihin, joista on sekä hyötyä tai (joskus suurtakin) haittaa. Teatterilavan edessä istuu yleisö, joka myös antaa oman lisänsä taisteluihin.

Lavan tapahtumat

Lavalla tapahtuu taistelun aikana erilaisia asioita, joita pelaaja ei voi ennustaa. Katolta saattaa pudota joskus roinaa Marion, partnerin tai vihollisen päälle, johon liittyy yleensä pienen, pisteen tai parin vahingon ottaminen. Joskus pudonnut roina aiheuttaa myös jonkin statusefektin. Hahmo voi suojautua roinalta, mutta ajoitus on hankala. Myös puolustusvoima suojaa roinan aiheuttamalta vahingolta. Mitään lavatapahtumaa ei koskaan tule kesken vuoron, vaan ainoastaan vuorojen välissä. Koska teatterilava aina kasvaa, kun Mario saavuttaa 10., 20, ja 30. tason, niin lavatapahtumat myös lisääntyvät. Osa roinasta voi pudota myös yleisön päälle, jolloin alle jäänyt porukka juoksee karkuun,

Lavatapahtumat:

  • Lavasteet kaatuvat (1 piste vahinkoa kaikille kaatuvan lavasteen alla oleville). Tämän voi ennustaa: Jos lavasteet heiluvat, ne kaatuvat heti seuraavan hyökkäyksen jälkeen. Myös esineillä kuten POW-blockilla on suuri todennäköisyys kaataa lavasteet. Vahingon välttää suojautumalla.
  • Putoava ämpäri: 1 piste vahinkoa, mahdollisesti myös huimaus.
  • Putoava lautanen: Sama kuin ämpärillä.
  • Putoava haarukka: 2 pistettä vahinkoa.
  • Putoava alasin: 1 piste vahinkoa, mahdollisesti myös sähköistys.
  • Kasa epämääräisen näköisiä, sinisiä pötkylöitä putoaa: 1 piste vahinkoa, mahdollisesti myös sekavuus.
  • Sumu peittää koko lavan: Marion, partnerin ja vihollisten hyökkäykset menevät 50% todennäköisyydellä ohi.
  • Savukoneet puhaltavat tulta johonkin suuntaan, riippuen siitä, minne päin ne osoittavat: Vahingon määrä vaihtelee, mahdollisesti myös palaminen
  • Savukoneet puhaltavat jäätä johonkin suuntaan, riippuen siitä, minne päin ne osoittavat: Ei vahinkoa, jäätyminen
  • Savukoneet ampuvat räjähteitä johonkin suuntaan, riippuen siitä, minne päin ne osoittavat: Vahingon määrä vaihtelee, mahdollisesti myös palaminen.
  • Katolta putoaa vettä jonkun niskaan: Parantaa jotkin negatiiviset statusefektit, kuten nukahtamisen ja palamisen.
  • Lavalle putoaa kuu: Muutama piste vahinkoa kaikille lavalla oleville, joskus myös huimaus.
  • Lavalle kaatuu jättimäinen patsas jommalla kummalle puolelle: Muutama piste vahinkoa ja mahdollisesti myös sekavuus kaikille alle jääneille.

Yleisö

500px-PMTTYD2

Kaikki yleisön jäsenet

Teatterilavalla on myös yleisöä. Yleisö on tärkeä, sillä vain sen avulla Mario saa lisää tähtivoimaa, jota taas tarvitaan erikoisliikkeiden tekemiseen. Mitä enemmän yleisöä teatterissa on, sitä enemmän Mario saa tähtivoimaa. Tähtivoimaa saa kuitenkin vain, jos pelaaja onnistuu hyökkäystoiminnossa, tekee Stylish-liikkeitä tai käyttää Appeal-toimintoa. Yleisöä tulee lisää tai lähtee pois, riippuen siitä, miten pelaaja pärjää taistelussa. Tähtivoiman antamisen lisäksi joku yleisön jäsen saattaa joskus yrittää heittää jotain Mariolle tai partnerille. Tällöin kuuluu varoitusääni. Pelaaja voi tällöin hyökätä yleisön kimppuun X-nappulalla tai olla tekemättä mitään. Jos yleisöstä aiotaan heittää roinaa, kuten kiviä tai tölkkejä, pelaajan on estettävä se. Jos pelaaja on liian hidas, osuva roina aiheuttaa vahinkoa. Joskus yleisö voi heittää myös esineitä, kolikoita, sydämiä ja kukkia. Tällöin pelaajan ei pidä hyökätä yleisön kimppuun. Hyvällä tuurilla pelaaja voi saada hyvinkin arvokkaita ja voimakkaita esineitä Eri yleisön jäsenillä on erilaiset ominaisuudet. Lisäksi yleisöön tulee erilaisia hahmoja vasta silloin, kun pelaaja on ensimmäisen kerran taistellut vastaavaa vihollista vastaan. Yleisön koko riippuu Marion rankingista:

  • Rising Star: 50
  • B-list Star: 100
  • A-list Star: 150
  • Super Star: 200

Yleisön jäsenet:

  • Boo: Saattaa joskus lentää lavalle ja tehdä jonkun näkymättömäksi. Heittää sekä hyödyllisiä esineitä että roinaa.
  • Bulky Bob-omb: Joskus räjähtää, ampuen ympärillä olevat yleisön jäsenet pois. Ei koskaan heitä mitään.
  • Crazee Dayzee: Joskus nukuttaa osan tai koko yleisön. Ei koskaan heitä mitään.
  • Dull Bones: Ei anna tähtivoimaa lainkaan (paitsi viehätysvoimalla). Heittää vain roinaa.
  • Goomba: Heittää vain roinaa.
  • Koopa Troopa: Piiloutuvat joskus kuoriinsa. Heittävät sekä hyödyllisiä esineitä että roinaa
  • Luigi: Heittää vain hyödyllisiä esineitä.
  • Piranha Plant: Joskus syö muita yleisön jäseniä. Ei koskaan heitä mitään.
  • Puni: Juoksevat kaikki karkuun, jos yleisöön putoaa jotain. Heittävät vain hyödyllisiä tavaroita
  • Shy Guy: Joskus tulevat lavalle ja laukaisevat lavatapahtuman. Heittävät sekä hyödyllisiä esineitä että roinaa.
  • Toad: Antavat kolminkertaisen määrän tähtivoimaa. Heittävät vain hyödyllisiä esineitä.
  • X-Naut: Heittävät vain roinaa.

Jos pelaaja saa hedelmäpelistä kolme samaa symbolia, yleisö täyttyy lähes kokonaan. Jos pelaaja saa kolme myrkkysientä, koko yleisö lähtee pois.