FANDOM

Philips logo new.svg.png

Phillipsin logo.

Koninklijke Philips Electronics N.V., myös Philips Media, joka paremmin tunnetaan nimellä Philips on yksi maailman suurimmista ja suosituimmista elektroniikka-alan yrityksistä. Vuonna 2007 Philipsin kokonaismyynti oli 26,8 miljardia euroa ja yrityksen palveluksessa oli yli 118 000 henkilöä.

Philips Media on julkaissut Hotel Mario-pelin Super Nintendo Entertainment Systemille vuonna 1994. Myöhemmin Philips julkaisi, myös muita videopelejä Nintendon hahmoista. Suurin osa näistä oli Link ja Zelda -pelejä.

Historia

HeadPhilips.jpg

Philipsin pääkonttori Amsterdamissa

Philips perustettiin alunperin vuonna 1891 Alankomaiden Eindhovenissa. Yrityksen alkuperäisenä toimialana oli valmistaa hehkulamppuja ja muita sähköteknillisiä laitteita. Aluksi toiminta painottui hiililankalamppujen tuotantoon, ja 1900-luvun alkaessa Philips kuului jo Euroopan suurimpiin lamppujen valmistajiin. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen yritys alkoi laajentaa toimintaansa. Firma rupesi valmistamaan röntkenputkia lääketieteellisiin tarkoituksiin vuonna 1918.

Philipsin johtajat siirtyivät Yhdysvaltoihin Saksan hyökätessä Alankomaihin vuonna 1940. Philipsin kehittämästä C-kasetista (1963) tuli menestystuote.

Propeller Mushroom.jpeg Tämä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Super Mario Wikiä laajentamalla artikkelia.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki