FANDOM

Nintendo DSi
Black Dsi
Julkaisupäivät Nintendo DSi:
Flag of Japan 1. marraskuuta 2008
Flag of Australia 2. huhtikuuta 2009
Flag of Europe 3. huhtikuuta 2009
Flag of USA 5. huhtikuuta 2009

Nintendo DSi XL:
Flag of Japan 21. marraskuuta 2009
Flag of Europe 5. maaliskuuta 2010
Flag of USA 28. maaliskuuta 2010
Flag of Australia 15. huhtikuuta 2010
Valmistus lopetettu Ei tiedossa.
Edeltäjä Nintendo DS
Seuraaja Nintendo 3DS

“What will you and I do?”
Nintendo DSi:n mainosslogan

Nintendon DS:n kolmas malli, nimeltään Nintendo DSi, julkistettiin 2. lokakuuta 2008. Game Boy Advance -korttipaikan poistamisen ansiosta laite on ohuempi ja kevyempi kuin Nintendo DS Lite. Tämä kuitenkin tarkoittaa myös sitä, että Nintendo DS:n Rumble Pak -tärinälisälaitetta, jota käytetään peleissä kuten Mario & Luigi: Partners in Time, ei voida käyttää. DSi-malliin lisättyihin ominaisuuksiin kuuluu kaksi kameraa, äänentoistotoiminnot, Wi-Fi-yhteydet, internetselain, suuremmat näytöt sekä Wiin kaltainen käyttöliittymä. Konsolin toimintoarsenaaliin kuuluu myös sovellus nimeltä Flipnote Studio, jossa pelaaja voi luoda omia "pläräysanimaatioitaan". Viimeisimpien myyntitietojen (31. joulukuuta 2012) mukaan Nintendo DSi:tä on myyty yhteensä 28,12 miljoonaa kappaletta ja Nintendo DSi XL:ää 12,91 kappaletta.[1]

DSi:llä voi myös ladata Nintendo DSi Shopista pelejä, jotka voi tallentaa SD-kortille tai konsolin keskusmuistiin. Käsikonsoli julkaistiin myytäväksi Japanissa 1. marraskuuta 2008, Euroopassa 3. huhtikuuta 2009 ja Pohjois-Amerikassa 5. huhtikuuta 2009. Laitteen toinen kamera on sen etupuolella, ja toinen objektiivi taas samassa kohtaa, jossa mikrofoni sijaitsi Lite-mallissa: tämä mahdollistaa kuvien ottamisen silloin, kun DSi:n kansi on auki.[2]

Yhdysvalloissa myytiin perjantaina 27. marraskuuta 2009 (Black Friday) DSi:n erikoismallia. Malliin kuului esiasennettuna viisi Mario-peliä/-sovellusta, tarkemmin sanottuna Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again!, WarioWare: Snapped!, Dr. Mario Express, Mario Calculator sekä Mario Clock. Erikoismalli oli saatavilla metallinsinisenä, mutta mallia ei enää ole mahdollista ostaa kaupoista.

Nintendo DSi XL

Nintendo DSi XL (Japanissa DSi LL) on tämänhetkinen uudisversio alkuperäisestä DSi:stä. Siihen sisältyy laajemmat näytöt, joiden lävistäjä on 4,2 tuumaa (93% suurempi kuin DS Liten ja normaalin DSi:n). Suurempien näyttöjen myötä myös koko ja paino ovat kasvaneet: XL-malli painaa 50% enemmän kuin DSi. Tiedotteiden mukaan Nintendo haluaa suunnata konsolin uuden version iäkkäämmille pelaajille, joilla voi olla vaikeuksia nähdä kunnolla normaalin DSi-mallin näytöistä.

Käsikonsolin ilmoitettiin julkaistavan Japanissa 21. marraskuuta 2009[3], Euroopassa 5. maaliskuuta 2010[4] ja 28. maaliskuuta 2010[5] Pohjois-Amerikassa.

Japanissa DSi XL on saatavana esiasennetuin pelein varustettuna; nämä pelit ovat Brain Age Express: Arts & Letters (tunnetaan myös nimellä A Little Bit of... Dr Kawashima’s Brain Training: Arts Edition), Brain Age Express: Math (tunnetaan myös nimellä A Little Bit of... Dr Kawashima’s Brain Training: Maths Edition) sekä Kiyou Akira Rakuhiku Language Easier.

Pohjois-Amerikassa DSi XL:ään sisältyy Photo Clockin ohella kumpikin aiemmin mainituista Brain Age -peleistä: Brain Age Express: Math ja Brain Age Express:Arts & Letters.

Euroopassa DSi XL on ollut saatavilla mukanaan Dr Kawashima’s Brain Training: Arts Edition (johon sisältyy myös toinen, hollanninkielinen versio pelistä), Dictonary 6 in 1 with Camera Function, Nintendo DSi + Internet -video sekä Internetselain (Nintendo DSi Browser). Myöhemmin laite tuli saataville myös Flipnote Studio esiasennettuna.

Värivaihtoehdot

Nintendo DSi XL Colour's

DSi XL viitenä värinä.

Nintendo DSi XL on saatavilla kuutena eri värinä: viininpunaisena, keltaisena, sinisenä, vihreänä, pinkkinä ja pronssinvärisenä. Laite on saatavilla lisäksi punaisena Super Mario Bros. 25th Anniversary Edition -erikoiskonsolipakkauksessa. Keltainen ja vihreä malli ovat saatavissa vain Euroopassa ja Japanissa.[6]

Kuvagalleria

Triviaa

  • Nintendo DSi:n undulaattihahmo, Budgy, hokee DSi Sound -sovelluksessa, että "Prinsessa Peach on soluttautunut linnaan".
  • Jos pelaaja äänittää äänen ja tämän jälkeen odottaa hetkisen, Super Mario Bros.:n teemamusiikki alkaa soimaan käyttäen pelaajan ottamaa äänitettä instrumenttinaan.

Katso myös

Lähteet

  1. Nintendon alueelliset myyntitulokset 31.12.2012. (PDF, englanniksi)
  2. http://www.nintendo.com/whatsnew/detail/Q5D4ti_bPqJO_I0Oup0AMFudaUOLz6C7
  3. Japanin virallinen DSi LL -verkkosivu
  4. http://computerandvideogames.com/article.php?id=231512
  5. http://nintendods.com/meet-dsi.jsp
  6. Japanilaisen DSi LL:n pakkauksen avaaminen

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki