FANDOM

New Super Mario Bros.
New Super Mario Bros Packshot.jpg
New Super Mario Bros.:in kansikuva.
Kehittäjä(t) Nintendo
Julkaisija(t) Nintendo
Suunnittelija(t) Shigeru Miyamoto
Laji(t) Tasohyppely
Pelialusta(t) Nintendo DS
Ikäraja PEGI:3+
Tästä pelistä on tehty salaisuudet-artikkeli. Jos etsit salaisuuksia, mene sinne.

New Super Mario Bros. (aka. Super Mario Bros. 4) on vuonna 2006 julkaistu Mario-tasohyppelypeli Nintendo DS-käsikonsolille. Tässä pelissä Marion täytyy pelastaa Prinsessa Peach Bowserin kynsistä. Tätä peliä voi pelata samaan aikaan 1-4 pelaajaa. Tästä pelistä on myös tehty Wiille toinen osa: New Super Mario Bros. Wii joka julkaistiin Euroopassa 20. Marraskuuta. New Super Mario Bros. nähtiin ensimmäistä kertaa vuoden 2004 E3-messuilla. New Super Mario Bros. oli Marion paluu juurilleen takaisin kaksiulotteiseksi tasohyppelyksi.

Pelaaminen

Marion täytyy mennä tasoja läpi pelastaakseen Peachin. Kentissä on kuitenkin esteinä kaikenlaisia vihollisia, kuten Goombia, Koopa Troopia ja Koopa Paratroopia. Tässä pelissä Mario voi kävellä, juosta, hyppiä, kyyristyä, liukua, ja tehdä vaikka minkälaisia liikkeitä. Kentissä on aina aikaraja. Joissain radoissa voi olla esimerkiksi aikana 300s, 400s tai 500s. Finaaliradassa on aikaa 800s. Jos tason läpäisee niin, että kaksi viimeistä numeroa ovat samoja, kuuluu alkuperäinen Mario-musiikki, ja saa lisäpisteitä. Sen lisäksi maailman alkuun tulee Toad-talo.

Tasoissa on myös erilaisia esineitä, kuten kolikkoja, tähtikolikkoja ja ?-laatikkoja. Lisäksi on paljon olomuotoja. Nämä olomuodot ovat: Tuli-Mario (Tulikukasta), Mega-Mario (Mega-sienestä), Mini-Mario (Mini-sienestä), Super Mario (Supersienestä) ja Kilpi-Mario (Sinisestä kilvestä). Lisäksi jos saa tähden, Mariosta tulee hetkeksi voittamaton, mutta Tähti ei suojaa laavalta, tai rotkoilta.

Tasoissa on myös linnakkeita, ja torneja, joista pääsee pomovastustaisteluihin (Torniradoista minipomovastustaisteluihin ja Linnakkeista normaaleihin pomovastuksiin). Jotta pääsisit viimeiseen päävastukseen, sinun on voitettava Dry Bowser. Sen jälkeen kun olet tappanut Dry Bowserin, niin sinun on vielä käytävä läpi monta tasoa, jotta pääset päävastukseen, Bowseriin. Pelissä on myös kaksinpeli, jossa Mario ja Luigi kisaavat kumpi kerää enemmän tähtiä.

Ohjaimet

Pelin ohjaimet ovat:

  • A-näppäin - hyppää/ui tai juokse
  • B-näppäin - hyppää/ui tai juokse
  • Y-näppäin - juokse
  • X-näppäin - juokse

Oletuksena Mario hyppää A- tai B-näppäimestä, mutta tätä voi vaihtaa asetuksista.

  • Ristiohjain - liiku/astu portista sisään/kiipeä köysiä ja köynnöksiä pitkin/astu putkesta sisälle/liiku valikossa/kyyristy
  • L-näppäin - liikuta kameraa vasemmalle
  • R-näppäin - liikuta kameraa oikealle
  • START-näppäin - mene pysäytysvalikkoon

Muodot: Super mario (tavallinen keskikokoinen mario) Fire mario Mini mario Mega mario

Tarina

Tarina alkaa siitä, kun Mario on Prinsessa Peachin kanssa kävelyllä. Yhtäkkiä Peachin linna syttyy palamaan (linnan sytyttää palamaan mystinen ukkospilvi, joka saattaa olla Lakithunder), ja Mario rientää katsomaan sitä. Sillä aikaa Bowser Jr. hiipii hiljaa Peachin taakse, ja kaappaa hänet. Mario huomaa tämän, ja juoksee perään. Sen jälkeen Mario kutistuu normaaliksi Marioksi, ja hänen on lähdettävä pelastamaan Peachiä.

Hahmot

Päähahmot

Pomot

Muut hahmot

Maailmat

Esineet

Minipelit

Toimintapelit

Palapelit

Pöytäpelit

Sekalaiset pelit

Mario vs. Luigi

Mario vs. Luigi on New Super Mario Bros.:in moninpelitila. Tätä pelitilaa voi pelata 2 pelaajaa. Tässä tilassa ideana on se, että pelaajien täytyy kerätä tietty määrä tähtiä ennen toista. Ensiksi valitaan kumpi on kumpi, ja sen jälkeen siirrytään sääntöjen valintaan. Säännöissä voi mm. valita voittoon tarvittavien tähtien määrän ja voi valita montako elämää pelaajilla on. Voit myös valita loputtomat elämät.

Mario vs. Luigin kentät

  • Grass Stage, normaali Sienivaltakunta-kenttä, jossa on Goombia ja täältä voi saada kaikki olomuodot (myös Mega Marion). Täällä on myös rotkoja.
  • Underground Stage, maanalainen kenttä, joka on melkein täynnä pelkkää tiiltä. Täällä on myös yksi Goomba ja 1 Koopa Troopa. Tässä kentässä ei kannata liikkua Mega Mariolla, silloin Mega Mario tuhoaa helposti lattian, ja putoaa helposti kuoppaan.
  • Ice Stage, jääkenttä. Tässä kentässä on Bullet Billejä, ja näitä tulee Bullet Bill-kanuunoista. Täällä on myös 2 Koopa Troopaa. Toisella niistä on sininen kilpi, eli jos hyppäät tämän päälle, saat Sinisen Kilven, ja pääset Kilpi-Marioksi. Täällä on myös eräs esine, josta voi lennähtää pyörimällä pois.
  • Pipe Stage, maanalainen putki-kenttä, jossa on Piranha Plantteja. Jos Mega Mariolla rikkoo tätä, tästä tulee hyvin autio. Kentän laidoilta voi löytää salaisen reitin, joka on ruudun yläpuolella.
  • Castle Stage, linnassa oleva kenttä, jossa katto aina välillä nousee, ja laskee, eli täytyy olla varovainen. Tämä kenttä sisältää myös Bob-Ombeja, ja paikan, jonne pääsee vain Mini-Mariolla.

Ääninäyttelijät

Yhtäläisyydet muihin peleihin

Galleria

Löydät kuvia sivultaää: Kuvagalleria: New Super Mario Bros..

Triviaa

  • Tämän pelin kaikkien musiikkien tietyissä kohdissa kuuluu kohta, missä sieni, ja jotkut viholliset "tanssivat". Kun tämä kohta kuuluu, niin Goomba ja Sieni hypähtävät, Koopa Troopa heilahtaa, Spiny hypähtää ja vaihtaa suuntaa, ja Cheep Cheepit pyörähtävät.
  • Pelissä on samoja minipelejä, joita on Super Mario 64 DS:ssä.
  • Tässä pelissä voi lopputekstien aikana kuunnella erilaisia ääniä New super Mario Bros.:ista.
  • Pelissä on samoja musiikkeja kuin vanhemmissa Mario-peleissä.

Vastaanotto

New Super Mario Bros. sai aikaan innostuneen vastaanoton. Muun muassa arvostettu IGN-pelisivusto antoi pelille arvosanaksi 9.5/10. Ilmestymispäivänään Japanissa peliä myytiin huimat 420 000 kappaletta. Neljän ensimmäisen myyntipäivän aikana peliä oli myyty lähes miljoona kappaletta, tehden siitä yhden kaikkien aikojen menestyksekkäimmän Nintendo DS-pelin. Peli myi Yhdysvalloissa yli puoli miljoonaa kappaletta kuukauden aikana. Pelin myyntivauhti oli peräti 20 kappaletta minuutissa.

Suomessa Pelit-lehti (pisteet 90/100) luonnehti uutta Mariota helpoksi ja laajaksi. Pelaaja (pisteet 9/10) totesi Marion palanneen menestyksekkäästi klassiseen pelityyliinsä.

Wikin logo

Suositeltu artikkeli
Marraskuu 2009

Super Mario Wikin ylläpitäjät ovat päättäneet, että tätä artikkelia suositeltaisi. Tämä on todennäköisesti ollut Etusivulla suositeltuna. Nyt tässä artikkelissa on paljon tietoa tästä aiheesta, ja kieliasukin on hyvä.

Mario pelejä
Super Mario 64 DS | Super Mario Sunshine | Luigi's Mansion | Mario Bros | Super Mario Bros. | Super Mario Bros. 2 | Super Mario Bros. 3 | Super Mario 64 | Super Mario Galaxy | New Super Mario Bros. | New Super Mario Bros. Wii

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki